الثلاثاء، ٢٥ ابريل، ٢٠١٧ 

الحياه

القواعد الغير معلنة للقيادة في القاهرة

نادية العوضي

اكتشفت أنه من الممكن وضع قواعد غير معلنه للقيادة لنا في كلمات من الضرورة التحدث عنها. لذلك اعتقدت انه سيكون من المفيد تقاسم حكمتي الشاملة عن  المرور و القيادة في القاهرة مع جمهور أكبر و لذلك كتبت عنها.


لقد كنت دائما أتساءل كيف يمكن لأحد أن يفسر القواعد الغير معلنة للقيادة في القاهرة لغير مصري يحاول ان يتعلم القيادة على طرق الجنون اليومية. المصريون يقودون لمدة طويلة وفي نهاية المطاف تعودوا على ما يجب القيام به من أجل الوصول بسلام إلي وجهتهم في أقصر وقت ممكن مع الحد الأدنى من الورطات والخدوش لسياراتهم. انها ليست عملا سهلا. ولكن في نهاية المطاف فانهم يصلوا إلى وجهتهم.


زوجي الخواجة البريطاني كولن يقضي شهرا كاملا في القاهرة لأول مرة. قررنا سوياً انه من الجيد له ان يتعلم كيفية القيادة هنا. واثناء تعليمه القيادة ، اكتشفت أنه من الممكن وضع قواعد غير معلنه للقيادة لنا في كلمات من الضرورة التحدث عنها. لذلك اعتقدت انه سيكون من المفيد تقاسم حكمتي الشاملة عن  المرور و القيادة في القاهرة مع جمهور أكبر و لذلك كتبت عنها بالاسفل.


كولن له ميل غريب للقيادة في خط واحد والبقاء فيه. انه خواجة. ماذا يمكن أن أقول؟ ميله الطبيعي هو الحفاظ على القيادة في نفس السرعة طالما انه يعتقد أن لديه حق الطريق. مع النظر حولي ،  كان من واجبي ان اعلمه القواعد من ١ إلى ٣.

مفيش طريق ولا حارة مساويين بعض ولا موازيين بعض عشان كده دايما مشيين براحه (عامله حواجبها و محدش عاجبها ) عشان كده لو انت عامل برم و فضلت ماشي في حارتك مستقيم تبقي أهبل اتحرك كده يميين و شمال خليك كده حلو عشان توصل .
القاعدة رقم ١ :

ازاي تمشي عل الطريق في مصر دي قصة صعبة و ملهاش حل .السواقة في مصر ملهاش اي قواعد تمشي بيها و لو مشييت بقواعد يبقي يا روح ما بعدك روح الصلي علي النبي كده هتموتلك من ٥ ل ١٠ بنأدمين في اليوم .هنا في مصر العربية ام حجم  كبير ديه هي الملك لها الحق في الطريق محدش ييجي جنبها و المصريين كمان زي العربيات الكبيرة ماشيين في أي مكان محدش ليه فيه هما الي بيدوروا علي العربيات و يحكوا معاها .اي سواق بيدور علي خرم و يحط نفسه فيه ده حقه ديه مصر يابا .


القاعدة رقم ٢:

علي رأي الاغنية (الي بناكي يا مصر كان في الاصل حلواني اه و الله حلواني )مفيش طريق ولا حارة مساويين بعض ولا موازيين بعض عشان كده دايما مشيين براحه (عامله حواجبها و محدش عاجبها ) عشان كده لو انت عامل برم و فضلت ماشي في حارتك مستقيم تبقي أهبل اتحرك كده يميين و شمال خليك كده حلو عشان توصل .


القاعدة رقم ٣:

خلي بالك بقي لو فضلت واقف في الحارة بتعتك ديه مستني العربيات الي معاك تمشي يبقي انسي هتلقي الدنيا مقلوبة و كله بيعدي منك يمين و شمال و هتفضل واقف طول عمرك عشان في كام واحد عاملين فاهمين و بيحترموا المرور.

دايما كده امشي زي التعبان وروح و تعالي يمين و شمال عشان تلحق توصل لمكانك او عشان تعمل يو ترن .

بيقولك في اي مكان في العالم عاملين كده حوار في المرور للناس الي بتطلع رخصة انك لازم يكون فرق بينك و بين ال قدامك ٣ ثواني قال عشان لو وقف فجأة متخبطش فيه عندنا هنا ده كلام هلس ماينفعش مع المصريين .


القاعدة رقم ٤:

دايما بقي ماتسبش مسافة بينك و بين الي قدامك لو سبت مسافة يالهوي بقي مش هتوصل ابدا للمكان المطلوب حتي لو الطريق ماشي براحه لو معملتش كده تبقي غبي (الناس هما الي هيفهموك كده ) كده توصل البيت في الميعاد 

دايما بقي ماتسبش مسافة بينك و بين الي قدامك لو سبت مسافة يالهوي بقي مش هتوصل ابدا للمكان المطلوب حتي لو الطريق ماشي براحه لو معملتش كده تبقي غبي (الناس هما الي هيفهموك كده ) كده توصل البيت في الميعاد.
القاعدة رقم ٥:

عندنا بقي قاعده مهمة من القواعد الي لازم نتطبقها قاعدة البووووووووز دايما كده في أي مكان فاضي حط بوووووووز العربية عشان تسد المكان و يبقي بتاعك كدة و اول ما تدخل البووز هتحس بلذه المكسب و كده توصل بسرعه هي حرب اه بس هتوصل اسرع.

 

اكتشفت خلال محادثة على العشاء مع المحقق الصحافي الشهير المصري يسري فودة أن لديه اسم لهذه القاعدة. سماها قاعدة البوز أو قاعدة الجزء الأمامي من السيارة. المصطلح الإنجليزي لها "قاعدة البوز – Booz Base"


القاعدة رقم ٦:

اهم حاجه في قاعده البوووووز ديه انك تعملها مع عربيات في حجم السنيورة الي انتا راكبها متعملهاش مع نقل مثلا ولا توك توك (التعوير في الوش مفهاش معلش )


القاعدة رقم ٧:

و انتا ماشي باردو اعمل حساب الي قدامك ممكن فجأه يقف مثلا، براحته هو حر احنا في مصر لو وقعت في حكاية زي ديه يا هتفضل واقف علي طوووول وراه يا تخبطه و تخلص لازم ما تسبش مسافه عشان تنجز او تسيب عشان لو وقف نطبق قاعده البوووووووووزز.


القاعدة رقم ٨:

أما  بقي الطريق الدائري ده حكاية لواحده لازم يكون بينك و بين ال قدامك ١٠ ثواني ده اقل حاجه عشان ده طريق المجانيين .


القاعدة رقم ٩:

السواقه هنا لازم تستخدم كل حواسك و تبص فوق و تحت و يمين و شمال عشان ممكن يجيلك حفره كده ولاكده او طوبه من عماره جديدة بتتبني او ناس تنط قدامك، مثلا و انتا نازل نزله من علي الدائري  اعمل حسابك واحد يقابلك في وشك ده عادي بيحصل .


القاعدة رقم ١٠:

لو ماشي في شارع إتجاه واحد أو نازل نزله علي الدائري متفتكرش انك هتلاقي كلو ملتزم بطريقه  هتلاقي الي نط و جه قدامك و هنا من حقك تسب الي جبوه و تستخدم صوابعك برضه .


القاعدة رقم ١١:

احترم الناس الي بتعدي بس مش كلهم ممكن تهوش انك هتخباطهم و لا تشتم عاديهم بالذات لو ستات او ستات معاهم اطفال او رجاله مسنيين او معاهم اطفال لاكن لو شباب عادي دوسهم يستحقوا ده 


القاعدة رقم ١٢:

اتعلم لغه جسم ال بيعدي بص في عيونهم و حاول تفهم هيجي شمال ولا يمين و هو كمان بيعمل ده. المصريين شاطريين قوي في ده وكل ده بيحصل في اقل من ثانية و بيعدوا في الاخر .


عندنا بقي ثلاث قواعد عشان اليو ترن 

القاعدة رقم ١٣:

لو عايز تاخد يو ترن في شارع زحمه مثلا و باقي السواقيين بيزنقوا علييك و محدش عاوز يعديك هنا بقي تستخدم قاعده البووووووووووووز تحكها سنه سنه عشان تخليهم يقفوا محدش يعدي منك لو ديه بقي ما نفعتش بص للسواقيين و اضحك و اعمل مؤدب و اقولهم لو سمحت ممكن اعدي .

عندنا بقي قاعده مهمة من القواعد الي لازم نتطبقها دايما كده في أي مكان فاضي حط مقدمة العربية عشان تسد المكان و يبقي بتاعك كدة و اول ما تدخل بوش العربية هتحس بلذه المكسب و كده توصل بسرعه هي حرب اه بس هتوصل اسرع. اكتشفت خلال محادثة على العشاء مع المحقق الصحافي الشهير المصري يسري فودة أن لديه اسم لهذه القاعدة. سماها قاعدة البوز أو قاعدة الجزء الأمامي من السيارة. المصطلح الإنجليزي لها "قاعدة البوز – Booz Base"
القاعدة رقم ١٤:

عايز تاخد اليو ترن و الدنيا حوليك زحمة  اعمل عبيط و حكها و عادي و اياك تبص للسواقيين 


القاعدة رقم ١٥:

اياك تركن صف تاني في الشوارع هنا مش أي حد يركنها ديه صعبة .


القاعدة رقم ١٦:

لو حد صدرلك العالي انتا كمان صدر العالي .


القاعدة رقم ١٧:

عندنا هنا في مصر خلي يديك علي الزماره و تييييييييت تيييييييت طول ما انتا ماشي هيعدوك ده عادي عندنا هنا كده هيخافو ويفتحولك طريق.


وقد تعلم كولن القيادة الآن في القاهرة تحت إشرافي لمدة أسبوعين. تصوروا الرجل الذي لم يزمر على السيارات في المملكة المتحدة الآن يفعل ذلك في مصر. لكنه كان يسخر من غضب الطريق و يدعو كل سائق تقريبا في شوارع القاهرة احمق.


 تنويه: القواعد المذكورة أعلاه ليست سوى لاستخدامها على مسؤوليتك الخاصة. لا يمكن للكاتبة أن تكون مسؤولة عن أي حالة وفاة أو حوادث السيارات التي تنتج عن تنفيذ هذه القواعد.

 

لمزيد من كتابات نادية العوضي، يمكن تصفح مدونتها و أيضا متابعتها على موقع تويتر @ NadiaE

 

نادية العوضي صحفية و تريد ان تكون مغامرة. حصلت على شهادة البكالوريوس والماجستير في الصحافة. وقد قضت معظم حياتها المهنية في العلم الصحفي / التواصل العلمي . قامت بتدريس الصحافة وتمكنت أيضا من تنفيذ برامج تدريبية صحفية في مصر والمنطقة العربية.وقد  تسلقت نادية بنجاح اعلى قمة في أفريقيا ،قمة كيليمانجارو. و تسلقت مونت بلانك ولكن نظرا لمشاكل الطقس، لم تتمكن من الوصول إلى القمة. كما تقوم بالغطس و بالطيران الشراعي، والقفز بالمظلات، والقفز بالحبال كما انها غواصة محترفة ايضاً.الأهم من ذلك، هو ان نادية زوجة وأم لأربع أطفال رائعين . تقوم بالتدوين علىInner Workings of My Mind .

أقرأ المزيد لـ:  نادية العوضي

 

شارك

 

 

أضف تعليق

يرجى العلم بأن بياناتك الشخصية لن يمكن تقاسمها أو الكشف عنها لأي طرف ثالث، وسيتم الحفاظ على سريتها

 

رأي الجريدة

رسالة مفتوحة إلى دكتور محمد البرادعي

أنا أكنّ لك أقصى درجات الاحترام والتقدير. ولا يمكننا أبداً أن ننسى أن شجاعتك وبصيرتك كانتا وراء المطالبة بالتغيير والتحول إلى الديمقراطية خلال الأعوام...   قراءة المزيد

الدستور

فالدستور ليس مجرد وثيقة تضمن تساوينا كمواطنين أمام حاكم يحكمنا وفق قواعد محددة لا وفق أهوائه، بل هو مرآة الآمال، وعنوان القيم، وانعكاس للمستقبل الذي نحلم...   قراءة المزيد

المزيد

مش فاهم؟

مش فاهم؟

"مش فاهم؟" هو عدد من رسوم الكاريكاتير تم صياغتها في إطار كوميدي بهدف إثارة تساؤل محدد يشير الي وجود تناقض واضح أو تضارب في المصالح أو شيء غير صحيح، و لكن...  قراءة المزيد

المزيد

استطلاعات رأى

حذف كلمة مدنية من الدستور سيؤدي الي قيام
 دولة عسكرية
 دولة دينية
 دولة مدنية
 لا أهتم
هل تؤيد اقامة مباريات كرة القدم بجمهور ؟
 نعم
 لا
 لا أهتم